زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس بانک مرکزی: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد | رئیس اتحادیه: فروشندگان طلا نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند + فیلم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی به کشور (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان
سرخط خبرها

کمیاب شدن بی‌سابقه بلیت هواپیما در مسیر‌های منتهی به مشهد| مسیر زیارت روی حالت پرواز

  • کد خبر: ۱۷۴۴۹۴
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
کمیاب شدن بی‌سابقه بلیت هواپیما در مسیر‌های منتهی به مشهد| مسیر زیارت روی حالت پرواز
کمیاب شدن بی‌سابقه بلیت هواپیما در مسیر‌های منتهی به مشهد باعث تذکر نمایندگان مجلس به وزیر راه شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سوداگری طیاره‌ها و فعالان صنعت هواپیمایی در مسیر‌های منتهی به مشهد که مهم‌ترین مسیر زیارتی کشور به شمار می‌آید، امید زائران را از سفر هوایی به این شهر نامیدکرده و چشمشان را برای زیارت به راه‌های جاده‌ای و ریلی دوخته است. مسیر‌هایی که متاثر از نایابی بلیت هواپیما، بلیت سایر وسایل نقلیه به ویژه قطار را هم به متاعی پرسود برای دلالان و واسطه‌گر‌ها تبدیل کرده است. اما آش نابسامانی در بازار فروش بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی آن هم در دو ماه اخیر آنقدر شور شده که حالا صدای بسیاری از مسئولان هم درآمده است و خبر‌ها از تذکر جدی نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به سبب نبود یا کمبود پرواز در مسیر‌های داخلی به ویژه مسیر پر متقاضی مشهد-تهران حکایت دارد.

این کمبود با نگاهی گذرا به معروف‌ترین پلتفرم‌های داخلی فروش بلیت هواپیما بیشتر نمایان می‌شود وقتی با جستجویی ساده درمی‌یابیم که تعداد پیشنهاد‌های موجود برای عرضه یا صفر است یا در حد یک تا دو مورد که آن هم در ساعات ابتدایی یا انتهایی روز که مسافران چندان تمایلی به استفاده آن ندارند، گنجانده شده است. برخی از پلتفرم‌ها هم تقریبا در بسیاری از مسیر‌ها تا یک ماه آینده پروازی را برای فروش به اشتراک نگذاشته‌اند؛ این در حالی است که تقریبا تا کمتر از دو ماه گذشته، میزان پیشنهاد‌های پروازی در مسیری همچون مشهد-تهران و بالعکس روزانه به بیش از ۲۰ پرواز هم می‌رسید. از سوی دیگر بر اساس داده‌های اطلاعات پرواز فرودگاه شهید هاشمی نژاد در حال حاضر به صورت متوسط روزانه بین ۲۵ تا ۲۷ پرواز در این مسیر انجام می‌شود که به صورت طبیعی باید بلیت این تعداد پرواز از طریق پلتفرم‌های موجود و یا آژانس‌های مسافرتی در دسترس متقاضیان قرار گیرد. همین فردا (دوشنبه بیست و ششم تیر) در حالی ۲۴ پرواز در مسیر مشهد- تهران و ۲۵ پرواز در مسیر تهران- مشهد انجام می‌شود که بلیت آن‌ها حداقل در ۱۵ روز گذشته روی خروجی بیشتر پلتفرم‌های مذکور بارگذاری نشده بود. نکته جالب دیگر آنجاست که با وجود لغو مجوز ۱۰ ایرلاین در ماه گذشته توسط سازمان هواپیمایی کشوری، نام تقریبا بیشتر آن‌ها در جدول پروازی مسیر‌های داخلی به ویژه مسیر مشهد- تهران دیده می‌شود.

همچنین با وجود نبود بلیت در پلتفرم‌های فروش داخلی، برخی سایت‌ها با پوسته خارجی اقدام به فروش بلیت بعضا با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند که اتفاقا گزینه‌های پیشنهادی‌شان هم بیشتر است.

موضوعی که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی هم مهر تاییدی بر وجود آن می‌زند و می‌گوید: به شدت پیگیر برخورد با این سایت‌ها هستیم و هرجایی که این گونه تخلفات را مشاهده کنیم گزارشات مربوطه را به دستگاه‌های نظارتی ارائه می‌دهیم.

سعید، ولی زاده درباره التهاب در بازار بلیت هواپیما هم اظهارمی‌کند: حدود ۲ ماهی می‌شود که با چنین مشکلی برخورد کرده‌ایم. وقتی عرضه و تقاضا با هم برابری نداشته باشد این فشار‌های ایجاد می‌شود. متولی این مسئله سازمان هواپیمایی کشوری است و باید مسئولان این دستگاه پاسخگوی مشکلات پیش آمده در این حوزه باشند.

وی با اشاره به دعوای بین ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ خدمات رسانی در مسیر‌های داخلی ادامه می‌دهد: تداوم این روند باعث سرگردانی هرچه بیشتر مسافران به واسطه نبود یا کمبود بلیت خواهد شد که باید هرچه سریع‌تر حل شود.

صحبت‌های این کارشناس حوزه گردشگری ناظر بر چالشی است که اخیرا بین شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری به وجود آمده است.

به گزارش ایران‌آنلاین، علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است ایرلاین‌ها از دولت تقاضای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشته‌اند و، چون دولت با آن مخالفت کرده، می‌خواهند با عرضه قطره چکانی بلیت پرواز‌های داخلی، زمینگیر کردن عمدی هواپیما‌ها به بهانه نبود قطعه و فشار بر مسافران از طریق کمبود بلیت هواپیما، دولت را در فشار قرار دهند تا با افزایش بیشتر قیمت بلیت پرواز‌های داخلی موافقت کند. با این حال انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی همواره با این موضوع مخالفند و می‌گویند: زمینگیر شدن هواپیما‌ها نه تنها عمدی نیست بلکه به اقتصاد این صنعت و شرکت‌های هواپیمایی نیز ضرر می‌زند.

کاهش قابل تامل پرواز‌های خرداد

اما در حالی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی از کاهش ۵۰ درصدی پرواز‌های مسیر مشهد تهران خبر می‌دهد که مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی، پرواز‌های فرودگاه مشهد را در ۳ ماهه ابتدایی امسال دارای یک درصد رشد در تعداد پرواز و ۲ درصد رشد در میزان مسافر اعلام می‌کند.

محمود امانی بنی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به انجام ۲۵۷۶ پرواز در مسیر مشهد تهران در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ می‌گوید: در مجموع پرواز‌های فرودگاه مشهد در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴ درصد افزایش در پرواز و ۳ درصد رشد در میزان مسافر دیده می‌شود. همچنین میزان پرواز‌های روزانه فرودگاه شهید هاشمی نژاد چیزی حدود ۱۷۰ مورد است که خود نشان‌دهنده حجم بالای تردد‌ها در این پایانه هوایی است.

با این حال نرخ کاهشی پرواز‌های داخلی فرودگاه مشهد در ۳ ماهه نخستین سال در آمار و ارقام مربوط به پرواز‌های خردادماه خود را نشان می‌دهد.

به گفته امانی در خرداد ماه امسال بیش از ۳ هزار و ۸۷۰ پرواز داخلی نشست و برخاست کرده که این رقم نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته کاهش ۶ درصدی داشته است. همچنین در این مدت بیش از ۵۲۷ هزار و ۵۶۹ مسافر داخلی جابه جا شده‌اند که این عدد نیز نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۵ درصد کاهش داشته است.

او بیشترین پرواز داخلی در خرداد ماه امسال را مربوط به مسیر مشهد -تهران با ۸۹۱ پرواز و ۱۲۳ هزار و ۹۶۷ نفر مسافر و بیشترین سهم پرواز خارجی را نیز مربوط به مسیر مشهد-نجف با ۲۰۲ پرواز و ۲۴ هزار و ۶۴۱ نفر مسافر می‌داند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی همچنین از افزایش ۳۲ درصدی پرواز خارجی در فرودگاه مشهد در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مدت حدود ۵ هزار و ۱۵ پرواز در این فرودگاه نشست و برخاست داشته که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایش ۱ درصدی داشته است.

با این حال و به گفته این مقام مسئول در همین مدت بیش از ۶۷۸ هزار و ۷۴۷ مسافر در فرودگاه مشهد جابه جا شده‌اند که این تعداد نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
امانی بنی درباره تغییرات پرواز‌های خارجی نیز یادآور می‌شود: در خرداد ماه امسال بیش از ۱۱۴۵ پرواز خارجی در فرودگاه مشهد نشست و برخاست داشته که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایش ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در خرداد ماه امسال بیش از ۱۵۱ هزار و ۱۷۸ مسافر پرواز خارجی در فرودگاه مشهد تردد داشته اند که این تعداد حاکی از رشد ۱۸ درصدی آن نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته است.

حال این سوال پیش می‌آید که بلیت این میزان سفر از چه طریقی و در قالب چه پلتفرمی به مسافران ارائه می‌شود. بر اساس گزارش‌ها و پیام‌های رسیده به روزنامه شهرآرا برخی از شرکت‌های مسافرتی از مبدا شهر‌های دیگر، بلیت پرواز به مشهد را فقط در صورت خرید هتل یا اقامتگاه به فروش می‌رسانند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی این موضوع را عین تخلف می‌داند و می‌گوید: معنایی ندارد که من به عنوان یک مشهدی برای عزیمت به شهرم بلیت هواپیما را به شرط هتل دریافت کنم. این موضوع تخلف است و باید با آن برخورد شود.

تذکر شفاهی به وزیر راه

فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد در مجلس هم در گفتگو با شهرآرا موضوع نبود بلیت و همچنین تاخیر‌هایی گسترده‌ای که به واسطه این مسئله رخ می‌دهد را بسیار آزاردهنده عنوان می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل تذکری جدی و البته شفاهی به وزیر راه و شهرسازی داده ایم که در صورت لزوم به تذکر کتبی هم خواهد رسید.

او می‌افزاید: بعضی از مسئولان ذیربط کمبود بلیت هواپیما در روز‌های اخیر را به مدیریت پرواز‌های حج تمتع مرتبط می‌دانند که این موضوع هم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->